Standardy Ochrony Małoletnich w Liceum Ogólnokształcącym GKJ w Łodzi

Niniejsze Standardy zostały opracowane na podstawie:
1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (tekst jednolity
Dz.U. z 2021 r. poz. 1249 z późn. zm.).
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury
„Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U. z 2023 r.
poz.1870).
3. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jednolity Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.).
4. Ustawa z dnia 28 lipca 2023ro zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz
niektórych innych ustaw ( Dz.U.poz.1606)
5. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r(Dz.U.NR 78, poz.483
6. Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r . (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526

 

Rozdział I
Objaśnienie terminów

§ 1.

1. Pracownikiem Liceum GKJ w Łodzi jest każda osoba zatrudnione na umowę o
pracę/umowę cywilnoprawną.
2. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności
jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
3. Krzywdzenie dziecka – każde zamierzone lub niezamierzone działanie oraz zaniechanie
działań ze strony rodzica/opiekuna prawnego, pracownika szkoły lub rówieśnika, które
ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka. Przyjmuje formy przemocy
fizycznej, emocjonalnej/psychicznej, seksualnej, zaniedbania.
4. Przemoc fizyczna - działanie wobec dziecka, które powoduje urazy na jego ciele, m.in.
bicie go, w tym klapsy, policzkowanie, szarpanie, popychanie, zadawanie bólu,
przypalanie papierosem. Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać
się przez dłuższy czas.
5. Przemoc emocjonalna/psychiczna – naruszanie godności osobistej ukierunkowanej na
wyrządzenie szkody psychicznej poprzez m.in. poniżanie, wyzywanie, wyśmiewanie,
krytykowanie, straszenie, emocjonalne odrzucanie, lekceważenie, zastraszanie,
nieposzanowanie potrzeb, nadmierne wymagania w stosunku do wieku i możliwości
psychofizycznych dziecka. Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub
powtarzać się przez dłuższy czas.
6. Przemoc seksualna – każde zachowanie osoby dorosłej, które prowadzi do seksualnego
zaspokojenia potrzeb kosztem dziecka. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do
zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz
zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów
pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym
incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas.
7. Zaniedbanie - niedostarczanie odpowiedniej ilości jedzenia, nieodpowiednia higiena lub
jej brak, ubranie nieadekwatne do aktualnej pory roku, zaniechanie wizyt lekarskich , brak
leczenia mimo zaleceń lekarzy, niedopilnowanie w kwestii edukacji, brak przejawiania

/

zainteresowania, w jaki sposób dziecko spędza wolny czas, jaki ma zainteresowania,
problemy oraz potrzeby.
8. Przemoc rówieśnicza – intencjonalne działania godzące w wolność osobistą jednostek
lub przyczyniające się do fizycznej, a także psychicznej szkody osoby, wykraczające poza
społeczne zasady wzajemnych relacji. Formy przemocy rówieśniczej: fizyczna (bicie,
szarpanie, popychanie, niszczenie rzeczy, zabieranie i wymuszanie pieniędzy, plucie,
kopanie, zmuszanie do wykonywania poniżających, ośmieszających czynności, w tym
seksualnych), słowna (przezywanie, ubliżanie, wyśmiewanie, grożenie, prowokowanie
poprzez np. robienie min lub wyrażanie różnych opinii), relacyjna (wykluczenie z grupy
rówieśniczej, namawianie innych do odrzucenia ofiary, rozpowszechnianie plotek),
cyberprzemoc (nękanie, straszenie, ośmieszanie poprzez wysyłanie wiadomości oraz
komentarzy; umieszczanie lub rozpowszechnianie kompromitujących treści, zdjęć, filmów
w Internecie). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem , lub powtarzać się przez
dłuższy czas.
9. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację .
10. Osoba odpowiedzialna za Standardy ochrony małoletnich – wyznaczony przez
dyrektora pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Standardów ochrony małoletnich.
11. Osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w sieci - wyznaczony przez dyrektora
szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu i bezpieczeństwem
dzieci w sieci.
12. Zespół interwencyjny - grupa złożona z pedagoga/psychologa, wychowawcy, wybranych
nauczycieli podejmująca się współpracy celem udzielenia pomocy dziecku dotkniętemu
problemem krzywdzenia.

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 2.

1. Pracownicy Liceum Ogólnokształcacego GKJ w Łodzi w ramach wykonywanych
obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dziecka.

/

2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę z
rodzicami/opiekunami prawnymi, przekazując informacje na temat dostępnej oferty
wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji : dorosły- dziecko, dziecko –
dziecko.
5. Jeżeli zagrożone jest życie i zdrowie dziecka, wzywają pogotowie ratunkowe i/lub
policję oraz postępują zgodnie z zaleceniami służb.

Rozdział III

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

W sytuacji gdy dziecko jest krzywdzone przez rodzica/opiekuna/inną osobę dorosłą

§ 3.

W przypadku podjęcia przez pracownika podejrzenia lub posiadania informacji, że dziecko
jest krzywdzone przez rodzica/opiekuna/inną osobę dorosłą, pracownik ma obowiązek
sporządzenia notatki służbowej (załącznik nr 1) i przekazania uzyskanej informacji
wychowawcy/ pedagogowi/psychologowi/ dyrektorowi szkoły.

§ 4.

1. Pedagog/psycholog wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz
informuje ich o podejrzeniu.
2. Pedagog/psycholog powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na
podstawie rozmów z dzieckiem i rodzicami .
3. Pomoc dziecku zawiera wskazania dotyczące:
a. podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w
tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
b. wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;
c. zaproponowania rodzicowi/opiekunowi prawnemu specjalistycznej placówki
pomocy, jeżeli istnieje taka potrzeba.

/

4. Dyrektor szkoły powołuje zespół interwencyjny opracowujący plan pomocy dziecku, z
którym zapoznaje pracowników szkoły.
5. Pracownicy szkoły wdrażają działania pomocowe i profilaktyczne oraz monitorują je.

§ 5.

1. Pedagog/psycholog/dyrektor szkoły informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia przez
placówkę podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji
(prokuratura/policja lub sąd rodzinny, zespół interdyscyplinarny – procedura „Niebieska
Karta” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim
interwencji).
2. Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga/psychologa/dyrektora szkoły – zgodnie z
punktem poprzedzającym – dyrektor szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu
przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu
rodzinnego oraz przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do zespołu
interdyscyplinarnego.
3. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie
poprzedzającym.

W sytuacji gdy dziecko jest krzywdzone na terenie szkoły przez pracownika:

§ 6.

1. Każdy pracownik szkoły, który zauważy negatywne zachowania innego pracownika w
stosunku do dziecka, ma obowiązek interwencji. Informuje o zajściu dyrektora szkoły,
który przeprowadza z pracownikiem rozmowę. Ustala z nim zasady eliminujące
nieodpowiednie zachowania i sporządza notatkę służbową ze spotkania.
2. Każde dziecko, które doświadczy krzywdzenia przez pracownika szkoły ma prawo do
poinformowania dyrektora szkoły lub pedagoga/psychologa/wychowawcę/nauczyciela,
który sporządza opis sytuacji dziecka w oparciu o przeprowadzoną z nim rozmowę oraz z
innymi osobami, które mają znaczące informacje w tej sprawie. Dalszy tok postępowania
wskazany w punkcie poprzedzającym.
3. Dyrektor szkoły powołuje zespół interwencyjny opracowujący plan pomocy dziecku.
Zespół zapoznaje z nim dyrektora i pracowników szkoły.

/

4. Pracownicy szkoły wdrażają działania pomocowe i profilaktyczne oraz monitorują je.
5. Gdy zaplanowane działania nie przynoszą rezultatu, dyrektor podejmuje działania
wynikające z dokumentów: Karta Nauczyciela lub Kodeks Pracy.
6. Dyrektor, jeśli podejrzewa popełnienie przestępstwa, oprócz w/w, wszczyna procedury
zewnętrzne: zawiadamia policję lub prokuraturę.

W sytuacji gdy uczeń jest krzywdzony na terenie szkoły przez innego ucznia/uczniów

– przemoc rówieśnicza

§ 7.

1. W przypadku zgłoszenia pracownikowi szkoły przemocy rówieśniczej sprawa jest
kierowana do pedagoga/psychologa szkolnego/wychowawcy.
2. Należy odizolować dziecko pokrzywdzone od krzywdzącego/krzywdzących i zadbać o ich
bezpieczeństwo.
3. Z dzieckiem pokrzywdzonym pedagog/psycholog/wychowawca/dyrektor szkoły
przeprowadza rozmowę, udzielając mu wsparcia.
4. Z dzieckiem krzywdzącym pedagog/psycholog/wychowawca/dyrektor szkoły
przeprowadza rozmowę omawiającą jego zachowanie oraz informuje o możliwych
konsekwencjach.
5. Pedagog/psycholog szkolny wspólnie z wychowawcą klasy powiadamiają
rodziców/opiekunów prawnych dziecka krzywdzonego oraz rodziców/opiekunów
prawnych dziecka krzywdzącego.
6. Dyrektor szkoły powołuje zespół interwencyjny opracowujący plan pomocy dziecku
krzywdzonemu oraz krzywdzącemu. Zespół zapoznaje z nim dyrektora oraz pracowników
szkoły.
7. Pracownicy szkoły wdrażają działania pomocowe i profilaktyczne i monitorują je.
8. W sytuacji gdy sprawca dopuścił się czynu karalnego powiadamiany jest dyrektor szkoły,
a ten zawiadamia policję lub sąd rodzinny.
9. Podejmowane działania w ramach interwencji muszą zapewniać dziecku poczucie
bezpieczeństwa i poszanowania jego godności.

/

§ 8.

1. Z przebiegu interwencji sporządza się notatkę służbową, której wzór stanowi załącznik nr
1 do niniejszych Standardów.
2. Wszyscy pracownicy placówki, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków
służbowych powzięli informacje o krzywdzeniu dziecka i działaniach z tym związanych ,
są zobowiązane do zachowania ich w tajemnicy, z wyłączeniem informacji
przekazywanych uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
3. Wykaz spraw, podjętych na terenie szkoły, związanych z ochroną dzieci przechowuje
powołana przed dyrektora osoba odpowiedzialna za Standardy ochrony dzieci.

Rozdział IV

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci

§ 9.

1. Liceum Ogólnokształcące GKJ zapewnia najwyższe standardy ochrony danych
osobowych , zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na
podstawie odrębnych przepisów.
3. Pracownik szkoły ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które
przetwarza, i zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed
nieuprawnionym dostępem.
4. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka ujęte są w Kwestionariuszach
osobowych ucznia. Albo w innej procedurze Liceum GKJ ?

§ 10.

1. Pracownikowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania
wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie
placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Niedopuszczalne
jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka bez
wiedzy i zgody tego opiekuna.

/

2. Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka ( robienie zdjęć, filmowanie) dla celów
prywatnych.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie,
krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie
wizerunku dziecka nie jest wymagana.
4. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na
klucz szafce, a nośniki elektroniczne są przechowywane w folderze z dostępem
ograniczonym do osób uprawnionych przez dyrektora.

Rozdział V

Zasady dostępu dzieci do Internetu

§ 11.

1. Szkoła, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować
działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić
zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności należy zainstalować i
aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
2. Placówka zapewnia dostęp do Internetu:
a. pod nadzorem nauczyciela na zajęciach z informatyki;
b. za pomocą sieci wifi po podaniu hasła
3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem nauczyciela, nauczyciel ma
obowiązek informowania uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
Nauczyciel czuwa nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas
zajęć.
4. W szkole cyklicznie odbywają się zajęcia dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu
prowadzone przez nauczycieli informatyki, pedagoga/psychologa lub prelegentów z
zewnątrz.
5. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści (treści pornograficzne, nielegalne
oprogramowanie, oprogramowanie potencjalnie szkodliwe), które dostały się do
komputerów, z których korzystają uczniowie, osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w
sieci ujawnia je i zgłasza dyrektorowi .

/

6. Osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w sieci zabezpiecza dowody celem
identyfikacji sprawcy.
7. Zespół interwencyjny zawiadamia rodziców sprawcy, pokrzywdzonego. Podejmuje
działania dyscyplinarne wobec sprawcy, Obejmuje wsparciem poszkodowanego.
8. W zależności od klasyfikacji czynu dyrektor zawiadamia policję, sąd rodzinny lub
prokuraturę.

Rozdział VI

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

§ 12.

1. Dyrektor uzyskał o każdym członku personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na
Tle Seksualnym, Centralnego Rejestru Orzeczeń Dyscyplinarnych oraz zaświadczenie o
niekaralności.
2. Dyrektor, w miarę możliwości zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na
temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia
w formie szkolenia rad pedagogicznych.

Rozdział VII

Zasady bezpiecznych relacji personel szkoły – dziecko

§ 13.

1. Szkoła oferuje uczniom edukację w zakresie praw dziecka oraz ochrony przed
zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem.
2. Wszyscy pracownicy szkoły znają treść dokumentu Standardów ochrony małoletnich
przed krzywdzeniem i stosują je w codziennej pracy.
3. Dyrektor szkoły monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu
dzieci.
4. Pracownicy szkoły w codziennych kontaktach z uczniami szanują dziecko , uwzględniają
jego potrzeby, nie wygłaszają ośmieszających opinii wobec dziecka, nie wykorzystują
przewagi fizycznej w kontakcie z dzieckiem.
5. Niedopuszczalne jest dyskryminowanie dziecka z jakiegokolwiek powodu, ani
faworyzowanie wybranych.

/

6. W szczególnych uzasadnionych przypadkach uzasadnione jest użycie siły przez
pracownika szkoły w celu przerwania zachowania dziecka o charakterze ataku, które
zagraża życiu i zdrowiu jego samego lub innych.
7. Szkoła dba o nietykalność cielesną dziecka . Nie wolno dotykać dziecka w sposób, który
może być uznany za niestosowny.
8. Nie wolno ujawniać informacji dotyczących danych wrażliwych dotyczących dziecka
osobom nieuprawnionym, w tym innym dzieciom. Obejmuje to wizerunek dziecka,
informacje o jego sytuacji rodzinnej , ekonomicznej, zdrowotnej, prawnej.
9. Nie wolno zachowywać się wobec dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie
wulgarnych słów, gestów i żartów, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności lub
atrakcyjności seksualnej, udostępnianie treści o charakterze erotycznym.

Rozdział VIII

Edukacja dzieci i rodziców w zakresie praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniem

przemocą i wykorzystywaniem

§ 14.

1. W każdej klasie odbywają się zajęcia prowadzone przez wychowawców klas,
pedagoga/psychologa lub zaproszonych specjalistów na temat:
a. praw dziecka;
b. ochrony przed przemocą;
c. przemocy rówieśniczej;
d. zagrożeń bezpieczeństwa dzieci w Internecie.
2. W każdej klasie dzieci są informowane przez wychowawcę/pedagoga/psychologa, do
kogo mają się zgłosić po pomoc i radę w przypadku krzywdzenia, wykorzystywania lub
dyskryminowania.
3. Rokrocznie rodzice zapoznawani są ze Standardami ochrony małoletnich przed
krzywdzeniem.
4. W gabinetach pedagogów i psychologa znajdują materiały informacyjne dla dzieci
dotyczącymi instytucji, w których mogą szukać pomocy oraz telefonu zaufania dla dzieci
i młodzieży.

/

Rozdział IX

Monitoring stosowania Standardów

§ 15.

1. Dyrektor wyznacza Panią/Pana Piotr Kmieciaka - jako osoby odpowiedzialne za
Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w Liceum GKJ w Łodzi.
2. Osoby, o których mowa w punkcie poprzedzającym, są odpowiedzialne za monitorowanie
realizacji Standardów i reagowanie na sygnały świadczące o naruszeniu Standardów.
3. Osoby, o której mowa w pkt. 1 przeprowadzają wśród pracowników placówki, raz na dwa
lata, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi załącznik
do niniejszych Standardów, z której raport przedstawia dyrektorowi szkoły.

Rozdział X
Przepisy końcowe

§ 16.
1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną oraz zamieszczenie na
stronie internetowej.
3. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznania się z ww. dokumentacją po zawarciu umowy
o pracę.
4. Rodzice/opiekunowie dzieci zapoznawani są z ww. dokumentacją każdorazowo na
początku roku szkolnego.

TOP